torsdag 3. september 2009

Lage egen grøt til baby?


De aller fleste sverger til kjøpegrøt fra ulike produsenter når de skal gi lilleknøttet grøt. Mange vet ikke at det er veldig enkelt å lage egen grøt til gullet. Det anbefales å begynne med mel som ikke inneholder for mye gluten, som hirse (fås kjøpt på helsekosten) og havremel (i bakehylla i butikken). Jeg begynte med havremel til lilleprinsen. Kjøpegrøter er tilsatt jern og vitaminer. Det er derfor viktig å tilsette vitamin C i grøten du lager selv. Vitamin C gjør det lettere for kroppen å ta opp jernet i grøten. Jeg bruker Weifas nypeekstrakt. Nypeekstrakten er stappfull av vitamin C. Det er også lurt å tilsette litt fruktpure (hjemmelaget selvsagt;)) for smak. Jeg bruker denne oppskriften:

Havregrøt
1 ss havremel
0,5 dl vann
1/2 ts Weifa C
Fruktpure
MM/MME

Rør sammen vann og havremel. Kok i mikroen på full effekt i ca to min. Tilsett Weifa C, Fruktpure og MM/MME til grøten har fått ønsket konsistens.

Lilleprinsen elsker hjemmelaget grøt, og jeg får god samvittighet! Et lite tips til slutt: Mange oppskrifter nevner at du bør bløtlegge melet et par timer før du lager grøten for å gjøre jernet mer tilgjengelig. Dette er i følge Helsedirektoratet ikke nødvendig for hirse og havre. Enklere grøt enn dette får du ikke!!

2 kommentarer:

  1. Hei! Kom over siden din når vi søkte på barnegrøt på Google. Hva er MM/MME, som står til sist i flere av dine oppskrifter? Takk for svar!

    SvarSlett
  2. stusset også litt på denne forkortinga, men vil anta;
    morsmelk/morsmelkerstatning

    SvarSlett

Blog Widget by LinkWithin