tirsdag 10. februar 2009

Hva er GBS?

GBS er for mange et ukjent tilstand i Norge. Og det testes i liten grad for dette i Norge. Her i Dubai går jeg til en tysk lege som tester for alt som testes kan. Dette er et tveegget sverd: Jeg blir beroliget fordi jeg kan være helt sikker på at jeg har et normalt svangerskap hvis prøvene er normale. Men, hvis jeg får vite at en av prøvene slår negativt ut kan jeg bli ganske fortvilet og redd. I går fikk jeg beskjed om at prøvene mine har gitt utslag på GBS, en streptokokkinfeksjon. Dette er i utgangspunktet ikke farlig når man oppdager dette, og blir behandlet med antibiotika. Men, hvis man føder vaginalt og mor har en oppblomstring av bakterien kan barnet bli smittet. Dette behøver igjen ikke bety at barnet blir alvorlig sykt, men det kan føre til tragiske utfall som blodforgiftning og hjernehinnebetennelse. Leste endel informasjon om dette på en side som var veldig informativ og lærerik:

www.gbs-info.net

10-30 prosent av alle kvinner er faktisk potensielt bærere av GBS, og liv kunne vært spart hvis man var klar over at mor hadde en oppblomstring av bakterien ved fødsel. Dette kan undersøkes ved en enkel prøve i uke 35-37, dette er rutine i andre land som Tyskland og USA. Vi er velsignet med et godt helsevesen i Norge, men jeg stiller spørsmålstegn til at dette ikke er innført som en rutine i Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog Widget by LinkWithin